CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

PENAPIS AIR IMTIYAZ

Kami pengedar Penapis Air Imtiyaz. Kami beroperasi sekitar Bangi, Serdang & Nilai.
Hubungi Kami;
Samer 010-4640105 & Noor 010-7604105

Thursday, July 21, 2011

Bila Anak-Anak Semakin Bijak

Hmmmm....
Mama : "Fatoom, can you help Mama to cover the mattress"?
Fatoom : "jsahdjaskhdk" sambil membantu menyarungkan alas untuk tilam tempat dia tidur.

Memang Fatoom seorang yang ringan tulang. Dia "excited" untuk membantu dan sekaligus mengacau Mama. Buat masa sekarang perkembangan vocabulary Fatoom dalam bahasa Melayu lebih kuat berbanding bahasa Inggeris dan bahasa Arab. Tapi Mama akui, bahasa Fatoom agak lambat sedikit berbanding rakan-rakan lain. Fatoom adalah kanak-kanak multilanguage. Ketika di nursery, penggunaan bahasa Melayu, di rumah pula Mama gunakan bahasa Inggeris manakala Baba menggunakan bahasa Arab untuk berkomunikasi dengannya.

Maka jadilah, perkataan yang keluar adalah "kelukuk...djhajkshdjak". Sebagai contoh, bila Fatoom meminta Mama membacakan buku untuknya, apa yang keluar adalah "Mama, ...." sambil menunjukkan tangannya pada mulut Mama. Maka saya pun bertanya, "What do you want me to do"?. Perkara yang sama dilakukan pada saya agar membacakan buku tersebut padanya. Maka saya pun menyebut "Lion" dan dia mengajuk kata-kata saya.

Situasi yang lain...kadang-kadang Baba menyatakan "Ruh maaa Baba bye" (Mari jalan-jalan dengan Baba). Maka dia akan segera mengikuti Baba sambil merengek-rengek untuk didukung. Satu masa dulu, Baba berkata "Sakral bab" (tutup pintu) maka dia akan segera menutup pintu.

Tapi, bahasa yang keluar dari mulutnya adalah bahasa Melayu seperti "tak yah" "tak nak"...Mama rasa semuanya dari nursery.

Sekarang perkembangan Sarah juga begitu. "bababbabab"...itu sahaja. Dia lebih banyak meniru Fatoom. Tapi tenaganya, masha allah...tuhan sahaja yang tahu. Itulah anak-anak saya. Ya Allah, berilah Mama masa bagi mendidik zuriat kami ini.

Nuha
22 Jul 2011

No comments:

Post a Comment